اعلن هنا
اعلن هنا
فينيق مصري

السيسي: لو الناس مش عوزاني همشي ومستعد أعمل انتخابات كل سنة!

اعلن هنا

القاهرة – فينيق مصري – ريحاب شعراوي – قال الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي إنه على استعداد لإجراء انتخابات رئاسية كل عام في مصر، ولكن بشرط واحد.

وأضاف الرئيس المصري خلال لقائه مع الصحفيين الأجانب على هامش منتدى شباب العالم المنعقد في نسخته الرابعة بشرم الشيخ: “أنا مستعد في كل سنة اعمل انتخابات في مصر، ولكن بشرط واحد ثمن تكاليف الانتخابات تتحملوها أنتم”.

وقال: “الناس لو قالت “لا” في الانتخابات، هسيبهم وأمشى”.

وتابع: “إرادة الناس في مصر هى المعيار، لو الناس في مصر مش عاوزانا نمشى على طول، وييجي حد تاني، ده الكلام النهائي غير كده يبقا محاولة للإساءة وتشوية شكل الدولة”.

وأضاف: “نحن ندير سياساتنا بمنتهى التوازن والاعتدال في الدنيا، ونحرص دائما أن نكون عامل إيجابى في كل التحديات الموجودة في العالم فنرجوا الحفاظ على هذا الصوت العاقل”.

وحول وجود انتهاكات لحقوق الإنسان في مصر، قال:”هو انتوا بتحبوا شعبنا اكتر مننا؟..انتوا خايفين على بلادنا أكتر مننا؟، احنا بلادنا مش لاقية تاكل.. مستعدين تساعدونا؟ البلد دي عاوزة تعيش والشعب عاوز يكبر وينمو زى الباقى كبر وبقا حكاية ..محدش يعوقنا ويعرقلنا بالكلام ده..وعلشان كده قلت اعملوا لجنة وشوفوا الكلام ده واعلنوا النتايج بتاعتها”.
 واستدرك: “محدش هيحب شعب مصر أكتر مننا ، بس احنا بنحبه صح، مش عاوزين نقعد نتكلم ونسيب بلادنا في الضياع متخلفة في كل شيء ، عاوزين نفضل نشتغل ونبنبى ونعمر ونوصل ونكبر ويبقا عندنا ناتج محلي بدل المواطن المصري الدخل بتاعه كلام يحرج ويكسف، عاوزينه يكسب ويقدر يعيش ويفتح بيت زى الكل ما بيعيش..المصري مبيتفسحش علشان مش لاقى.. وعاوز ياكل، بقول كده لأن دي قضايا يا واخد ايد البلد دي لقدام”.
 وقال :”هطرح عليكم طرح على شباب محايد مستعد ياخد كل البيانات اللى بتطرح ويتم تداولها فى الخارج، عن العدد والسياسيين والاحتجاز والاختفاء القسرى، ويتم خلال أسبوع أو شهرين الوقوف على حقيقة ذلك، ولما اللجنة دى تطلع بنتايجها تعلنها للناس”.
وأضاف الرئيس السيسى :”هل الكلام ده حقيقى ولا لأ؟،  هل النهارده فيه الكلام اللى بيٌطلق ده،  بالأرقام اللى بتتقال دى حقيقي ولا لأ؟، أحيانا تكون البيانات التي يتم الحصول عليها ليست دقيقة وساعات الموضوعات التي يتم طرحها مبتبقاش موضوعات كاملة وبالطريقة دي هتكون الإجابة إن احنا دولة قانون ومبيتمش أى إجراء خارج إطار القانون وعدم التدخل فى شؤون القضاء مش هقول كده هقول هاتوا البيانات اللى انتوا بتقولوا عليها وهاتوا قوائم الاختفاء القسرى كان فيه لجنة اتشكلت فى أول مؤتمر شباب وأى إجراء خاطئ مستعدين نصوبه فى النهاية.
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
%d مدونون معجبون بهذه:

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock